Katalógus

A biennálé

XXI. Esztergomi Fotográfiai Biennálé 2018.

Pályázat:

ELBESZÉLÉS-NARRATÍVA  ELBESZÉLÉS-NARRATÍVA     ELBESZÉLÉS-NARRATÍVA                   

 

A 2018-as, XXI. Esztergomi Fotográfiai Biennálé

a Pars pro toto Elbeszélés – narratíva témában várta a pályázatokat határon innen és túl.

A narratíva vagy elbeszélés -régi magyar nevén beszély- egy élmény, megfigyelés vagy képzelt dolog szemléletes módon történő közlése.

Mint sajátos kifejezésmód az emberek egymás közötti gondolatcseréjének alapja is lehet.

Az elbeszélések képi világuk, megfogalmazásuk szerint többfélék lehetnek, rendszerint egy olyan ábrázolás, amely az elbeszélő számára valami okból értékes.

Szólhat a való világról vagy játszódhat kitalált környezetben, illetve lehet teljes egészében konstruált világ, természetes vagy épített környezet.

A felépített környezet, a tér, a modell-alkotás egy új világot teremthet, létrehozva az elképzelt, mégis valóságos valóságot.

Az ábrázolás aspektusából kérdésként merülhet fel a megjelenítés, a lényegre irányulás, a pars pro toto.

Egy kép el tud mesélni egy történetet?         Minden képnek van egy narratívája?

 

Miként, miképpen, mi módon, mit beszélünk, mit gondolunk, hogyan alkotunk képet a részről és az egészről? A rész ábrázolja az egészet?

A valóságról, az igazról.

Ebben a témában vártunk pályamunkákat határon innen és túl.

Ez alkalommal sem határozott  meg a pályázati kiírás technikai eljárást, sem műfaji besorolást.
Nem kötöttük  meg a képalkotási megoldásokat, csupán az volt a kérésünk, hogy a benyújtott pályaműnek legyen köze a fotográfiához. Vártunk minden fotó-technikából kiinduló, vagy fotóalapú kép-módosító eljárással készített alkotást. Örömmel fogadtuk a még analóg technikával készült képeket is.

  

Kovács Melinda
fotográfus
a Biennálé művészeti vezetője

 

 

Jász Attila megnyitója a XXI. Biennálén
                                                                 FABULA RASA
                                                                        KÉPESLAPOK A TURISTAMENNYORSZÁGBÓL

  1. [képeslap: az örömről]

Mozgó képek, fekete-fehérek,
          felemelt fejjel körülnézek
        egy turista, mit tehet,
       örül neki, hogy itt lehet.”

(Menyhárt Jenő-Európa Kiadó)

  1. [képeslap: a vendégségről]

 Csak vendégek vagyunk itt egy rövid ideig. A Földről beszélek, nagy és kisbetűvel egyszerre. Hogy ne felejtsük ezt el, mindent így lássunk. Nézzünk. Ezeket a fotókat például. Mint ennek a vendégségnek a lenyomatait. Mit hagyunk hátra, pontosabban a zsűri munkája következtében, mi az, amit érdemes hátrahagyni. Kiállítani. Katalógusba zárni. Ami elmesél valamit rövid-hosszú itt tartózkodásunkról. Mielőtt tovább kell utaznunk. Mert utazók vagyunk valójában, akik egy rövid ideig vendégeskednek ebben a fizikai és szellemi térségben. Ezért kéne megbecsülni mindazt, ami körülvesz bennünket. Szeretettel nézni dolgainkra.

  1. [képeslap: a történetről]

Amikor ezt a szeretetet éreztem zsűrizés közben a fotókban, tettem egy cetlit a kép sarkára. Amikor több színes cetli is lobogott rajtuk, mindannyian tudtuk, a zsűri tagjai, hogy ez a szeretet láthatóvá is vált. Volt olyan, hogy technikailag nem volt tökéletes a mű. Nem volt belőle komoly probléma. Persze, a technikai profizmus elengedhetetlen. Szükséges ahhoz, hogy a mű jól tudjon megszólalni. Pontosabban, meg tudjon szólítani. Akár némaságával is. Ahogy ezt a fődíjas, három apáca-fotó is teszi, Luzsicza Fanni lenyűgöző, f/Földön túli aurájú munkáival. Vagy a számomra elképesztően poétikus Gál András-tájsorozat. Bármelyik könyvemre elfogadnám bármelyik képét borítófotónak. Vagy Törcsi András erdőképeit a nappalinkba. Hogy bármikor beszippantsanak sötét, szerves mélységükkel. De a vörös fényben ázó lakótelepi városrészletét is szívesen elnézegetném a konyha felőli falon. Az is remek ötlet, ahogy a történet fonala megjelenik a(z össze)varrott képeken, A. Fehér Veronikánál. Vagy ahogy Pilló Ákos ablakából egy vad, farkasos (ám, ha Pilinszky Fabulájának agyonvert farkasára is gondolunk, lehet szelíd is) történetre látunk rá. (Hiszen ez volt a feladat, a tematikai kiírás.)

  1. [képeslap: a részletekről]

 Valami nagyon többről van itt szó, mint az unalmassá csépelt pillanat elcsépelten ismerős elkapása. Valami többletgondolatot vagy/és érzést sugallnak a jobb kompozíciók. Történetekbe csomagolt igazságok jelennek meg e képekben. Ha nem is tudjuk, mik azok pontosan. Nevezhetnénk ezt metafizikának is, mint a jó művek esetében mindig, de tudom, ijesztően hangzik. Filozofálásnak, pedig az igazság mindig nagyon egyszerű. És szép. Egy kép természetesebben el tud mesélni egy történetet, mint egy szöveg. Még ha tökéletesen néma is. Annál inkább, persze. Nem kell mindent megmutatni, a rész bőven elég az egész helyett. Pars pro toto. Ha jól van kiválasztva, ha jól sugallja a történet egészét. Az se baj, haa nézőre bízza a befejezést. „Égő szegek a jéghideg homokban…” Nem kell az egész szenvedéstörténetet megjeleníteni, elég utalni rá a legapróbb részletekkel. Hogy értsük, mire vonatkozik a plakátmagány.

  1. [képeslap: a turizmusról]

Mi már nem is vendégek, az élet vendégei vagyunk, ahogy Kőrösi Csoma Sándor mondta egykor. Nem is utazók. Ez is túl elegáns. Mai világunkat kevésbé fedi le. Turisták vagyunk valójában, akik nem tudják, hogy a Mennyországban vannak. Mert nem volt kiírva. Az itt kiállított képeken, a fotókon viszont – és nemcsak a díjazottakon, a kiállított anyag nagy részén – jól látszik, hogy hol is történnek ezek az események pontosan. Üdvözület hát mindenkinek! Itt, ha nem is érezzük mindig így. Azért úgy van. Ámen.

  1. [képeslap: a búcsúzásról]

               Egy turista, mit tehet
       A Mennyországból integet.

 

 

Zsűritagok

Balla András Balogh Rudolf-díjas fotóművész, az MMA rendes tagja
Csontó Lajos Munkácsy-díjas képzőművész
Dárday István Kossuth és Balázs Béla-díjas filmrendező, az MMA rendes tagja
Haris László Balogh Rudolf-díjas fotóművész, az MMA rendes tagja
Jász Attila József Attila-díjas költő
Kovács Melinda Balogh Rudolf-díjas fotográfus, a Biennálé művészeti vezetője

Díjazottak

Luzsicza Fanni                          Emberi Erőforrások Minisztériumának díja
Síró Lajos és Törcsi András    Magyar Művészeti Akadémia díja megosztva
A Fehér Vera                             Esztergom város díja

Gál András                                Magyar Fotóművészek Szövetségének díja
Pilló Ákos                                 A Művelődés Háza Esztergom Nonprofit Kft.
Fejér János és Dévai Zoltán     A Magyar Művészeti Akadémia külön díja
Márián Gábor                           Esztergomi Szent István strandfürdő díja

Kiállítások helyszínei

2018. szeptember 7-október 7.
A Magyar Nemzeti Múzeum Vármúzeuma, Rondella Galériája
Esztergom, Szent István tér 1.

2018. szeptember 7-október 31.
Esztergom, Dzsámi Galéria, Berény Zs. u. 18.

2018. november 9-november 29.
Budapest B32 Galéria és Kultúrtér, 1111 Bartók Béla u. 32.

Támogatók

Esztergom Város Önkormányzata
Nemzeti
Kulturális Alap
Emberi Erőforrások Minisztériuma
Magyar Művészeti Akadémia
A Művelődés Háza Esztergom Nonprofit Kft. / Esztergom
Magyar Nemzeti Múzeum Vármúzeuma / Esztergom
Magyar Suzuki Zrt.
Dzsámi Múzeum / Esztergom
Art Fotográfiai Stúdió, Esztergom
Szent István Strandfürdő, Esztergom

Képgaléria

Kedves Díjazott! Ha képét jobb minőségűre szeretné cserélni küldje el erre a címre: efbinfo.hu@gmail.com

Kapcsolódó dokumentumok

Kovács Melinda művészeti vezetésének lemondása